A digitális sötétkamra gyümölcsei, avagy LR6


Miután előző cikkemben agyondicsértem az Adobe Lightroomot anélkül, hogy konkrét bizonyítékokkal is szolgáltam volna, most akkor, jöjjön néhány általános példa (a profik most ne olvassák tovább). A következőkben összehasonlítom a kamerából kiköpött, egyébként egészen elfogadható JPG-t a RAW-ból fejlesztettel.

Gyorsan meg kell még jegyeznem, hogy a feljavítás fogalma alatt nem kell órákig tartó szöszmötölésre gondolni. Csupán csak három vagy négy tológombbal történő hangsúlyeltolásról van szó, ami aztán egyetlen kattintással átvihető a soron következő fotókra is. Egy-egy “fejlesztés” bruttó időtartama tehát esetenként csak másodpercekben mérhető.

1. Íme, az első példa a Höllentálból. Kora reggel a völgy még sötét, de a hegyek már napfényben fürdenek. Fényképezőgép legyen a talpán, amelyik a fény ilyen széles dinamikáját be tudja rendesen fogni. A kép teteje túlexponált, az alja meg sötét. Normál esetben az ilyen felvételt valószínűleg törölném.

DSCF0495

Nos, akkor nézzük meg, mit hoz a feldolgozott változat. Az ég szép kék lett. A hegyek már nem kiégettek. A sötét növényzetben látható a zöld. Az összhatás sokkal jobb. Mégsem kell törölni!

DSCF0495

2. A következő felvételt egy szép napcsillag koronázza. Tulajdonképpen nem is olyan rossz, de sajnos az erdő mintha mégis túl komor, kissé terhelt hangulatot árasztana. Én nem így életem meg. Határozott, derűmet az erdő viszonozta. A jobb alsó sarok különösen szenved az árnyéktól. Van persze, aki így is szereti a kompozíciót, de nézzük meg, mit lehet belőle kihozni.

DSCF0509

A feljavított változatban megmaradnak az erdő sejtelmes árnyai, miközben az ég megkékül, a napcsillag élesebben ragyog, az erdő zöldje mégiscsak jobban dominál és a jobb alsó sarokban ki lehet venni az egyébként elrejtett részleteket is. A kép összbenyomása lazább, vidámabb.

DSCF0509

3. A harmadik kép egy szép képeslapba is beillő tájkép a Raxról. Egyébként nincs vele túl sok gond, de valami miatt mégis kicsit unalmas. Talán egy icipicit az okos-telefonos tömegfelvételekre emlékeztet, a felhők is valamelyest túlexponáltak, “kimosottak”.

DSCF0639

A feljavított lenti változat szinte ragyog az életkedvtől. A színek pompásak. Én a valóságban is ilyennek éltem meg, azért is álltam meg egy percre, hogy készítsek a fenséges látványról egy felvételt. Amikor a fenti nyers képet megnéztem, kicsit csalódtam. De így, már teljesen rendben van a dolog. Így szeretem!

DSCF0639

4. A következő felvétel ismételten a fényviszonyok széles sávjával küszködik. A sötétre sikeredett előtér (fatörzs, szikla a jobb oldalon) valójában több fényt kívánna a szenzorra juttatni, míg a távoli, kiégett felhők inkább kevesebbet. A RAW mindezek ellenére szerencsére tartalmazza a javításhoz szükséges információt.

DSCF0656

A digitális sötétkamrában fejlesztett felvétel sikerrel adja vissza azt, amit a szemem látott. Vedd észre, a felhők struktúráját, a sötétebb előtér bár továbbra is részleges árnyékban van, mégis előtűnik a fatörzs mintázata, úgy, mint a korábban teljesen sötét sziklafelület részletei is, nem is beszélve a színek a falevelek zöldjéről, az ég kékjéről. Életszerűbb.

DSCF0656

Kategória: Photo | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s